Replik till Gunnemar Olsson, Liberalerna
Replik till inlägget ”Rondellen är värd varenda krona”
Är Trafikverket korrupt?
Vi är med säkerhet betydligt fler än liberaler som är tillfreds med tillkomsten av Wallhamnsrondellen. Men alla är inte lika nöjda med att kommunalskatten på Tjörn används för att bekosta något som ligger utanför kommunens ansvarsområde, det finns de som anser att pengarna hade kunnat användas till mer angelägna uppgifter inom kommunens ansvarsområde och inte tycker att ”rondellen är värd varenda krona”. Den skulle ha byggts utan kommunalskattepengar.
I det ursprungliga avtalet 2007 mellan Tjörns kommun och Vägverket (numera Trafikverket) skulle Vägverket stå för 70% av kostnaden och av resterande belopp (3 miljoner) ställde Tjörns Sparbank tacknämligt upp med 2,5 miljoner och Wallhamns AB utlovade 0,5 miljoner. Kommunen skulle inte behöva bidra med en enda krona!
Fem år senare (2012) var förstudien klar och kostnadskalkylen justerad. Om det berodde på att Trafikverkets intresse för att bygga Wallhamnsrondellen hade svalnat eller att de såg en möjlighet att lura landsortspolitikerna på Tjörn är inte känt men i det nya finansieringsförslaget så var Trafikverkets andel sänkt till 49% och den nya finansiären, Tjörns skattebetalare, skulle bistå med drygt 30% av totalkostnaden. Varför?
I Trafikverkets verksamhetsbeskrivning står ”Trafikverket ansvarar även för byggande samt drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar”. Och ansvaret inkluderar också finansiering varför Trafikverket har en statsfinansierad budget som beslutas av riksdagen. Länsväg 169 är en statligt ägd väg. Klart som korvspad, det finns ingen anledning att en liten och fattig kommun som Tjörn skall betala för något som ligger inom Trafikverkets ansvarsområde.
Den prioritering som görs grundar sig bl.a. på funktionsmålet ”att skapa tillgänglighet för resor och transporter”. Transporter till och från hamnen i Wallhamn har stor betydelse för näringslivet och 169:an är hårt belastad under turistsäsongen vilket borde ge hög prioritet. Ett annat mål handlar om ”säkerhet, miljö och hälsa”. Då korsningen där länsväg 169 möter vägarna från hamnen i Wallhamn och från Kållekärr var den olycksdrabbad och orsakade köbildningar under rusningstid. Med ökad koncentration av avgaser och stor irritation. Skulle inte dessa omständigheter kunnat påtalas för Trafikverket för att höja prioriteringen? Om de nu inte redan kände till det.
Istället luftar Gunnemar Olsson teorin att det är ”ett måste att köpa sig före i kön”, helt utan belägg. Har Trafikverket hotat kommunen att inte bygga rondellen om inte kommunen betalar en ”skälig” andel?
Denna obelagda teori säger att Trafikverket inte lever upp till det uppdrag som Sveriges regering och riksdag beslutat utan mer är att likna med vilket krämarföretag som helst där vinst går före samhällsnytta, vilket väl borde passa liberalernas marknadskramare. Det är en allvarlig anklagelse som framförs vilken jag antar att Gunnemar Olsson tar upp med sitt partis riksdagsledamöter så att frågan hamnar där den hör hemma.
Jag kan bara hoppas att borgarna inte får för sig att ”avreglera” drift och underhåll av våra vägar, tidigare avregleringar har inte bidragit positivt för medborgarna. Förmodligen kommer då vägnätet i Norrland och andra glesbygder att helt försummas då de inte kan vara lönsamma. Och vägarna på Tjörn skulle avgiftsbeläggas. Hoppas ni har lärt er något!
Percy Karlsson
Vänsterpartiet Tjörn